Samarbejdsaftaler med ambassadører og sponsorer på sociale medier

Samarbejdsaftaler med bloggere, vloggere, instagrammere m.m. er et område, der er værd at bruge kræfter og tid på. Det er nødvendigt at lave en individuel skriftlig aftale med samarbejdspartnerne for at undgå unødige misforståelser og konflikter. Det kan i sidste ende koste mange penge og tid, hvis ikke der udarbejdes en grundig aftale.  

Iværksætterretshjælpen har lavet en tjekliste til virksomheder, for at give et overblik over nogle af de hovedpunkter, der kan indgå i samarbejdsaftalen:

  1. Identifikation af samarbejdspartnerne (CVR- og CPR-nummer mm.) 
  2. Varighed af samarbejdet 
  3. Hyppighed af indlæg 
  4. Definitioner af diverse begreber, herunder ambassadør og sponsor 
  5. Håndtering af eventuelle konflikter 
  6. Vederlag/betaling 
  7. Ophør af samarbejdet (hvad skal der ske med produkter og indlæg) 
  8. Konkurrenceklausuler 
  9. Loyalitetspligt (negative udtalelser efter endt samarbejde) 
  10. Misligholdelse 

Samarbejdsaftalen kan have væsentlig betydning for parterne, og det er derfor en god idé at få juridisk bistand. 

Kontakt

Iværksætterretshjælpen
Niels Jernes Vej 10 (NOVI)
9220 Aalborg SØ

Email
raadgivning@ivsr.dk

Telefon

+45 61271174

Følg os på Facebook

Alle rettigheder forbeholdes Iværksætterretshjælpen © Copyright 2018 – lavet af Conexia